Źródłem do tłumaczenia tekstów był wujek Google. WSZYSTKIE zdjęcia makatek kuchennych - które są polską wersją zastosowania redworka - zamieszczone w tym, i w poprzednim poście są własnością i pochodzą ze zbiorów pana Jerzego Kujawskiego.
Haft redwork można wykonywać na różnych
rodzajach tkanin (bawełna, len, muślin).
Używa się go do ozdabiania odzieży,
przedmiotów gospodarstwa domowego, kołder, patchworków, quiltów, makatek. Haft
ten jest bardzo popularny do dnia dzisiejszego, a jego miłośnicy mają do
dyspozycji całe strony internetowe oraz blogi poświęcone wyłącznie tej
tematyce.
Co to
jest czerwień turecka?
Czerwień turecka jest naturalnym barwnikiem
służącym do barwienia tkanin. Uważa się, że pochodzi z Indii, skąd
przywędrowała na Bliski Wschód, gdzie stała się bardzo popularna. W Turcji nici
były poddawane specjalnemu procesowi farbiarskiemu, który sprawiał, że kolor
nici pozostawał trwały. Czerwony barwnik uzyskuje się z korzenia marzanny
barwierskiej, m.
farbiarska (Rubia tinctorum L.) – gatunek rośliny z rodziny marzanowatych (Rubiaceae). Więcej o niej TUTAJ.
Czerwony barwnik był
bardzo trwały, nie znikał w praniu, i nie farbował. Barwnik, jak również nici
nim barwione były dostępne w Ameryce Północnej dopiero w połowie XIX. wieku.
Następnie około 1875 roku pojawiły się barwniki syntetyczne, które oferowały
szerszą gamę kolorów, jednakże nici i tkaniny nimi barwione z czasem blakły,
traciły kolor lub ulegały przebarwieniom. Z tego też powodu barwnik czerwień
turecka był wysoko ceniony za swoją trwałość i jakość.
Nic dziwnego, że jego cena była wyższa, niż
barwników syntetycznych. Ponieważ proces farbowania nici wynaleziono w Turcji,
dlatego też haft redwork często był nazywany redworkiem tureckim. Trwałość
koloru nici była niezwykle ważna, gdyż np. pościel ozdobiona haftem musiała
wytrzymać trudy wielokrotnego prania, suszenia i prasowania. Przedtem pościel
była szyta tylko z białej bawełny. Zastosowanie czerwieni tureckiej oznaczało
początek nowej ery, gdzie kolorowe elementy dekoracyjne nie były już
zarezerwowane tylko dla bogatych warstw społecznych jak kler czy mieszczaństwo,
ale stały się dostępne dla przeciętnego człowieka.
Redwork – typy wzornictwa,
projektanci, inspiraje.
Wzory
wykorzystywane w redworka są zróżnicowane i najczęściej odzwierciedlają
indywidualne zainteresowania i kreatywność projektantów. Jednak często
posiadały też wpływy społeczne, a nawet polityczne. Wiele wzorów i motywów było
ściśle związanych z czynnościami z życia codziennego kobiet, np. przedstawiały
dzieci, zwierzęta, ptaki, kwiaty, owoce, postaci z opowiadań dla dzieci, sceny
i przedmioty z gospodarstwa domowego, sceny z życia biblijnego, sceny
świąteczne. Hafty redwork były również wykorzystywane dla upamiętniania ważnych
wydarzeń historycznych lub kulturalnych.
Niektóre
wzory były przeznaczone do wykorzystania w ściśle określonym celu. Na przykład
motywy zawierające „dzień dobry” lub „dobranoc” wykorzystywano do ozdabiania
poduszek. W pierwszych latach XX. wieku opracowano zestaw motywów, którymi
ozdabiano poszczególne bloki w kołdrach patchworkowych.
Większość
wzorów i motywów używanych w redwork była tworzona przez profesjonalnych
ilustratorów, a następnie sprzedawana. Mimo, iż większość projektantów
pozostała anonimowa, to dwa nazwiska są dość znane. Kate Greenaway, która
rysowała przeważnie dzieci i kwiaty oraz Ruby McKim, która projektowała głównie
bloki, którymi ozdabiano kołdry patchworkowe.
Redwork – o technikach transferu
wzorów na materiał.
Dekoracje
redwork na tkaninie powstają poprzez haftowanie ręczne (lub maszynowe) wzoru,
który został wcześniej narysowany na materiale. Istnieją liczne metody
kopiowania wzorów redwork na tkaninę.
Metoda
papieru perforowanego: motywy są drukowane lub rysowane na dość grubym, sztywnym
papierze. Następnie wzdłuż linii wzoru nakłuwane są małe dziurki tak, aby
utworzyły perforowany wzór na całości motywu. Na granicy otworów pociera się
specjalny proszek, który bezpośrednio na tkaninie tworzy motyw złożony z małych
punktów. Perforowane wzory można samemu
wykonać w domu, lub kupić, służą do wielokrotnego użytku.
Metoda
transferu za pomocą żelazka: gorące żelazko dociskamy do arkusza z motywem. Pod
wpływem gorąca wzór odbija się na tkaninie.
Technika
transferu za pomocą kalki: ołówkowa kalka biurowa (carbon paper) jest
umieszczana pomiędzy materiałem a arkuszem z motywem. Obrysowywując wzór po
wszystkich liniach jest on przenoszony na tkaninę.
Kalkę można zakupić TUTAJ. Jest to stara jak świat metoda, sprawdzona i BARDZO brudząca, ale wzory kopiuje doskonale i po praniu znika bez śladu.
Ponieważ
popularność redworka systematycznie rosła, dlatego też w sprzedaży pokazały się
tkaniny z wcześniej nadrukowanym wzorem. Sprzedawano je jako - wcześniej wspomniane już - "Penny
Squares", czyli „ kwadraty za grosze”. Dzisiaj wzory mogą być drukowane
bezpośrednio na tkaninie za pomocą komputera i drukarki.
W
Europie redwork został spopularyzowany przede wszystkim dzięki ówczesnej modzie
na tzw. makatki kuchenne. Moda ta była rozpowszechniona w wielu krajach:
- w
Polsce (bluework) – makatki kuchenne
- w
Niemczech (redwork) – Wandbehang
- na
Węgrzech (bluework oraz haft wielokolorowy) – falvédő
-
Wielka Brytania (redwork) - splasher
(czyli tekstylia, które wieszało się przy zlewie, lub bloku wodnym na
ścianie, aby zabezpieczyć ją od rozpryskującej się wody)
- w
USA – wall hanging
- w
Holandii (bluework), oraz w Czechach i na Słowacji.
W Polsce zastosowanie redworka to przede wszystkim - dzisiaj już kompletnie zapomniane - makatki kuchenne. Mimo iż moda na makatki kuchenne była przez niektórych uważana za nieco kiczowatą, to często zawierały one wiele mądrości życiowych. Makatki kuchenne częściej można było spotkać w domostwach biedniejszych warstw społecznych. Sama pamiętam, że w chacie ze strzechą moich dziadków na wsi na Kaszubach były takie makatki. W kuchni nie było kanalizacji, stała beczka z woda, i to za tą beczką na ścianie wisiała makatka kuchenna. Chroniła ścianę przed zachlapaniem. W domu dziadków były też makatki kuchenne z napisami wyszywanymi w języku niemieckim - pozostałość z II. wojny światowej, po uciekających Niemcach. Babcia opowiadała, że jak Niemcy uciekali z frontu rosyjskiego, to panował taki głód, że za ćwiartkę chleba zostawiali prawdziwe skarby, srebra, porcelanę, ręcznie haftowane rzeczy. Sama noszę się z zamiarem wyhaftowania takiej makatki, uwielbiam je, pomimo tego, że są kiczowate. Póki co, jak największy skarb, przechowuję makatkę odziedziczoną po babci.
Dużo o makatkach kuchennych pisze na swoim blogu "Sielska chata" Dorota - TUTAJ, oraz TUTAJ, jak również TUTAJ.
Kto chciałby samodzielnie wyhaftować sobie taką makatkę kuchenną - ten koniecznie powinien odwiedzić stronę twórcy ludowego, pani Danuty Sroka, która tworzy nowe, przerabia stare wzory makatek kuchennych - TUTAJ. U pani Danuty można zamówić płytkę CD z nagranymi wzorami.
I już na koniec zapraszam serdecznie do galerii pana Jerzego Kujawskiego na Facebooku, gdzie można nacieszyć oko kolekcją jego makatek kuchennych - TUTAJ.
Witam serdecznie :) Przez przypadek zajrzałam do Pani i jak mi się miło na sercu zrobiło gdy zobaczyłam parę słów o swoich makatkach. Dziękuje :) Dorota z Sielskiej Chaty
OdpowiedzUsuńDziękuję za odwiedziny Dorotko! Ja już od dawna śledziłam Twojego bloga "Sielankowe dzierganie", tylko z innego konta gmail. Czytam, że miałaś jakieś kłopoty ze zmianą nazwy bloga, to pewnie dlatego od paru miesięcy nie widziałam żadnego nowego wpisu? Mam nadzieję, że już jest OK. Pozdrawiam :)
OdpowiedzUsuń